#Nieuwsbrief zonder AVG registratie; waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

In de wet AVG staat dat je nieuwsbrieven alleen nog mag versturen aan contacten wanneer je expliciet (aantoonbaar) toestemming hebt van de ontvanger, en dat je alleen commerciële boodschappen mag versturen die gaan over het onderwerp waarover een factuurrelatie bestaat. Dan moet je als bedrijf alle relaties een mail sturen en vragen om toestemming. Daarna zal blijken dat een overgroot deel niet reageert op de mail en je nóg een keer de relaties vraagt te antwoorden. En die toestemmingen moet je vervolgens opslaan en bewaren.

Binnen Chimera Projects BV willen wij het niet moeilijker maken dan het is, als je een keuze kan maken.

Je publiceert de nieuwsbrief op de website van jouw bedrijf. In alle e-mail correspondentie met de relaties geef je aan dat middels een bijgevoegde link direct naar de nieuwsbrief op de website de laatste nieuwsbrief beschikbaar is. Daarmee ligt de keuze en het initiatief om een nieuwsbrief te ontvangen direct bij de relatie. En daardoor hoef je geen administratie van de contacten en van wel of geen toestemming bij te houden.

Je kiest er dan voor dat je hierdoor dan niet de contacten bereikt waarmee (nog) geen relatie is maar laten we eerlijk zijn; hoe vaak wordt een nieuwsbrief direct en ongelezen verwijderd? Hierdoor blijft voor de contacten dan wel informatie beschikbaar over onderwerpen die buiten de overeenkomst met die relatie ligt en wellicht wel interessant kan zijn voor die relatie. En de nieuwsbrief is beschikbaar voor de personen die jouw spontaan website bezoeken maar nog niet eerder op jouw radar verschenen zijn. Het blijft een keuze.

Hoewel de wet al sinds 2016 van kracht is en het daardoor eigenlijk niet meer mag kan je nog 1x , voor 25 mei, alle contacten een mail sturen waarin je wijst op de gewijzigde manier van benadering van de nieuwsbrief…… ook dat is een keuze.

Er kunnen aan dit bericht geen rechten worden ontleend, wij zijn niet verantwoordelijk voor uw keuze.