Als automobilisten stellen we ons in op een langere reistijd bij hevige sneeuwval. Vijftien tot twintig minuten eerder van huis en een deel werkt bij hevige sneeuwverwachting thuis. Met name de grotere kans op een ongeluk, files en lange reistijden schrikken af.
Wintervoorbereiding auto
Zorg dat de accu in orde is, controleer de koelvloeistof en vul bij met vloeistof voor lage temperaturen. Check voor de winter of de ruitensproeier nog werkt, of er nog voldoende ruitenwisservloeistof in het reservoir zit en er antivries aan is toegevoegd. En controleer de werking van de wissers: wissen de wissers nog goed en laten deze geen strepen na?
Winterbanden
Winterbanden zijn ontwikkeld om meer grip en minder slip te bieden onder winterse omstandigheden. Winterbanden zijn in Nederland niet verplicht; in het buitenland kunnen winterbanden wel verplicht zijn.
IJsbrekers
Ligt er veel sneeuw op de auto ligt, veeg die er dan vanaf voordat je gaat rijden. Anders waait het er af bij hogere snelheden, en dat veroorzaakt gevaar voor andere weggebruikers.
Deuren kunnen vastvriezen. Soms helpt het om de vastgevroren deur even extra dicht te duwen zodat het ijs breekt, maar voorkomen is beter. De rubbers van de portieren en achterklep met talkpoeder of zuurvrije vaseline insmeren kan vastvriezen voorkomen.
Ook een handrem kan vastvriezen. Gebruik de handrem in de winter niet. Laat de auto in P of in zijn achteruit staan. Trek de handrem extra aan om het ijs te breken als hij toch vastzit.
Krabben kun je voorkomen door ’s avonds de voorruit af te dekken met een foliedeken.
Moet je toch krabben, niet de motor aanzetten voor het krabben, want de motor warmt stationair nauwelijks op, het is slecht voor de motor en voor het milieu. Je staat zelf de uitlaatgassen in te ademen tijdens het krabben.
Ruitenwissers
Zet de ruitenwissers uit na elke rit, om te voorkomen dat ze bij het starten direct in beweging komen, beschadigen doordat ze vastgevroren zaten aan de voor- of achterruit en de ruitenwissermotor overbelasten waardoor die uitvalt. Zijn de ruitenwissers wel vastgevroren aan het autoruit, maak ze dan voorzichtig los van de bevroren ruit zodat ze niet beschadigen.
Goed zicht is van levensbelang
Slecht zicht is één van de belangrijkste oorzaken van ongevallen. Maak de ruiten aan de buitenzijde geheel ijsvrij. Start daarna de motor, zet de kachel op de warmste stand met de ventilator gericht op het raam. Door de grote temperatuurswisselingen kan een sterretje scheuren, laat dit daarom repareren voordat het gaat vriezen.
Neem even de tijd en ga pas rijden als de ruiten niet meer beslagen zijn. Je kunt dit versnellen door met een schone doek en wisser het beslagen raam schoon te maken
Rij veilig en efficiënt
Het belangrijkste eerst: Geef de strooidienst de ruimte, houd afstand en haal niet in als dat niet echt nodig is. De sneeuwschuivers kunnen niet overal tegelijk zijn, en ze rijden er niet voor niets. Ook na het sneeuwschuiven is de weg nog glad.
Voorkom ongelukken door voldoende afstand te houden, blijf in je baan en wissel niet zo vaak van rijbaan. Neem snelheid terug en verdubbel de afstand tot de voorligger bij mist, zware regelval of andere omstandigheden waarbij het zicht minimaal is. Door rustig te rijden wordt de kans op slippen kleiner.
Alle handelingen met beleid: heel voorzichtig gas geven, bij terugschakelen de koppeling niet abrupt laten opkomen, want zelfs daardoor kun je slippen. In de bochten niet te scherp sturen.
Een natte weg is twee keer zo glad als een droge weg;
Een besneeuwde weg is twee keer zo glad als een natte weg. Een bevroren weg is twee keer zo glad als een besneeuwde weg!
Om weg te rijden op besneeuwde wegen schakel je de tweede versnelling in, trek altijd langzaam op en versnel heel geleidelijk om het risico van doorslippen bij optrekken te voorkomen. Schakel over naar een hogere versnelling om de kracht op de wielen te verminderen en de auto goed mee te krijgen als je wel doorslipt.
In geval van slippen
Wanneer de auto toch in de slip raakt, vermijd dan abrupte stuurbewegingen of plotseling remmen. Slipt de auto door, trap dan de koppeling in en blijf sturen in de richting waar je naartoe wilt, tot de banden weer grip krijgen.
In geval van pech
Zet de auto zo ver mogelijk in de berm of zo dicht mogelijk tegen de vangrail. Blijf niet in de auto zitten, maar ga enkele meters in de berm of achter de vangrail staan.
En de mens?
Je kunt je beter voorbereiden dan altijd vertrouwen op de auto.
Neem altijd een warme jas mee, ook als je die de hele rit niet nodig denkt te hebben. Als de verwarming uitvalt is het ook in de auto snel koud.Leg in de winter standaard een deken in de kofferbak. En denk aan warme sokken / schoenen.
Sommigen nemen waxinelichtjes en een aansteker mee…..
Buiten
Naast het wegdek kunnen trappen en bordessen, steigervloeren en doorgangen glad zijn.
Bij lage (gevoels)temperaturen kunnen denkbaar problemen ontstaan.
Ga daarom eerst na of de werkzaamheden juist nu uitgevoerd moeten worden of dat deze ook kunnen wachten totdat er betere omstandigheden zijn. Als dit niet mogelijk is dan zijn onder andere de volgende maatregelen bij buiten werken mogelijk:
• extra warme dranken tijdens het werk en/of in de pauzes;
• het aanpassen van het werkschema’s;
• het werk zo inrichten dat de koude blootstelling wordt geminimaliseerd.
• de juiste kleding, handschoenen en schoeisel dragen tijdens het werk.
• een plek om op te kunnen warmen.
GBV-methode
Gebruik altijd je gezond boeren verstand; ga bij weerswaarschuwingen niet op weg als het niet echt moet, keer om als het slechter wordt dan verwacht, stop het werk als jij het niet verantwoord vindt.